วันอาทิตย์ที่ 31 กรกฎาคม พ.ศ. 2554

Automobile




      An automobile, autocar, motor car or car is a wheeled motor vehicle used for transportingpassengers, which also carries its own engine or motor. Most definitions of the term specify that automobiles are designed to run primarily on roads, to have seating for one to eight people, to typically have four wheels, and to be constructed principally for the transport of people rather than goods.
     The term motorcar has also been used in the context of electrified rail systems to denote a car which functions as a small locomotive but also provides space for passengers and baggage.
     These locomotive cars were often used on suburban routes by both interurban and intercity railroad systems.
     There are approximately 600 million passenger cars worldwide (roughly one car per eleven people). Around the world, there were about 806 million cars and light trucks on the road in 2007; they burn over a billion cubic meters (260 billion US gallons) of petrol/gasoline and diesel fuel yearly. The numbers are increasing rapidly, especially in China and India.

Etymology


      The word automobile comes, via the French automobile, from the Ancient Greek word αὐτός (autós, "self") and the Latin mobilis ("movable"); meaning a vehicle that moves itself, rather than being pulled or pushed by a separate animal or another vehicle. The alternative name car is believed to originate from the Latin word carrus or carrum ("wheeled vehicle"), or the Middle English word carre ("cart") (from Old North French), or from the Gaulish word karros (a GallicChariot).

Fuel and propulsion technologies





     Most automobiles in use today are propelled by a internal combustion engine, fueled bydeflagration of gasoline (also known as petrol) or diesel. Both fuels are known to cause air pollution and are also blamed for contributing to climate change and global warming.[30] Rapidly increasing oil prices, concerns about oil dependence, tightening environmental laws and restrictions on greenhouse gas emissions are propelling work on alternative power systems for automobiles. Efforts to improve or replace existing technologies include the development of hybrid vehicles, plug-in electric vehicles and hydrogen vehicles. Vehicles using alternative fuels such asethanol flexible-fuel vehicles and natural gas vehicles are also gaining popularity in some countries.

วันเสาร์ที่ 9 กรกฎาคม พ.ศ. 2554

Nº5 de Chanel




      N°5 de Chanel est un parfum créé en 1921 par Ernest Beaux pour la couturière Coco Chanel qui désirait un parfum épuré en accord avec sa mode : « Un parfum artificiel, je dis bien artificiel comme une robe, c'est-à-dire fabriqué. Je suis un artisan de la couture. Je ne veux pas de rose, de muguet, je veux un parfum qui soit un composé. ». Il s'agit peut-être aujourd'hui du parfum le plus connu au monde.


Histoire

     Coco Chanel rencontra Ernest Beaux lors d'un séjour sur la Côte d'Azur, elle lui dit : « Je veux un parfum de femme qui sent la femme »[réf. nécessaire]. Beaux présenta à Chanel deux séries d'échantillons numérotés de 1 à 5 et de 20 à 24. Elle choisit l'échantillon n°5. À la question « quel nom allez-vous lui donner ? », elle répondit : « je lance ma collection le 5 mai, cinquième mois de l'année, laissons lui le numéro qu'il porte et ce numéro 5 lui portera chance ».
     Le N°5 contenait un
aldéhyde, le 2-méthylundécanal , parmi un total de 80 ingrédients[réf. nécessaire]. Cet aldéhyde est un composé synthétique à la vague odeur d'orange. À l'époque, les ingrédients synthétiques n'étaient pas utilisés par les parfumeurs.
     En 1924,
Pierre Wertheimer devint l'associé de Coco Chanel pour la partie parfumerie dont il acquit 70 %. Chanel conserva 10 % des parts et une tierce partie prit les 20 % restants. Au XXIe siècle, la famille Wertheimer est encore présente dans cette affaire.
     Le design du flacon a eu cinq formes différentes : celle, initiale, de 1921, puis de 1930, 1950, 1970 et 1986.